Ramona Rusu, Președinte Comisia Antifraudă ARB: Nu putem crede ca fiind real orice anunț găsit pe site-ul de socializare, care ne promite că vom câștiga sume mari de bani. Prevenția e cea mai importantă

Investment scam și phishing-ul sunt cele mai frecvente tipologii de fraudă în această perioadă, atrage atenția, la emisiunea PROFIT LIVE de la PROFIT NEWS TV, Ramona Rusu, Președinte Comisia Antifraudă în cadrul Asociației Române a Băncilor (ARB).

Frauda cu investiții începe destul de ușor, cu promisiuni certe de profituri rapide și sigure. Știm cu toții că, câștigurile imediate au fost, sunt și vor fi foarte tentante, însă trebuie să avem în vedere că, de cele mai multe ori, promisiunile de câștig imediat sunt doar înșelătorii, consecințele fiind în practică pierderi financiare”, explică aceasta. Frauda cu investiții debutează în mediul online, continuă ea. Accesarea site-urile de socializare a devenit o obișnuință pentru fiecare dintre noi, astfel că, nu de puține ori, oamenii identifică anunțuri care le prezintă oferte de investiții. „În momentul în care accesăm aceste anunțuri, primim solicitarea de a datele de contact pentru a ni se oferi informații suplimentare și, în acest fel, începe corespondența cu așa-zișii experți financiari, brokeri, reprezentați ai unei cunoscute companii investiții. Aceste persoane se prezintă ca fiind persoane de încredere, care se ocupă cu această activitate de investiții și, într-o primă fază, îi determină pe cei care doresc să facă investiții să acceseze anumite link-uri transmise de către aceștia fie prin mesaje SMS, prin WhatsApp, pentru a se înscrie pe diferite platforme de investiții, de tranzacționare”, avertizează Ramona Rusu. Pentru a atrage oamenii, de cele mai multe ori, la început, investițiile în astfel de platforme false de tranzacționare sunt mici, de circa 250-300 de euro. Ulterior, pentru profituri mai mari, victimelor li se recomandă să investească sume mai mari de bani. Termenul în care se pot obține aceste profituri mari este în general destul de scurt, de două săptămâni, maxim o lună de zile. „În momentul în care se încearcă retragerea sumelor, atât a sumei investite, cât și a profitului, fraudatorii încep să inventeze o serie de scenarii pentru a-i determina pe cei care au efectuat aceste investiții să plătească și mai mult. Și, fie li se comunică că trebuie să plătească sume suplimentare, reprezentând taxe de retragere, comisioane, diverse garanții și, în acest fel, multe dintre persoanele care aleg să investească inițial fac și aceste plăți suplimentare, până în momentul în care fie își dau seama că au fost înșelate, pentru că tot insistând să retragă sumele de bani investite și profitul primesc refuzuri din partea acestor persoane, ele solicitând tot mai mult sume de bani suplimentare, fie pur și simplu la o insistență maximă din partea acestora ajung să nu mai aibă cu cine să corespondeze pentru că li se blochează numărul de telefon și nu mai pot suna, fie pur și simplu se întrerupe orice corespondență, inclusiv nu mai identifică nici link-urile pe care le accesaseră inițial pentru acele platforme de tranzacționare”, spune Ramona Rusu.

Ea mai atrage atenția că aceste platforme pe care oamenii le accesează ca urmare a link-urilor transmise sunt false, sunt create de către fraudatorii în scopul înșelării persoanelor. „Suntem și în situația în care persoanelor care investesc aceste sume de bani, pentru a primi profitul câștigat, li se solicită să deschidă conturi la mai multe bănci, sub pretextul că vor încasa diferite sume, dar trebuie să încaseze aceste sume în conturi diferite”, subliniază aceasta, adăugând că motivul pentru care li se solicită să deschidă aceste conturi la mai multe bănci este acela ca fraudatorii să poată să efectueze tranzacții în numele acestor persoane. „Pentru că, odată ce persoana respectivă își deschide contul, i se solicită de către fraudatorii numărul contului, credențialele de acces la aplicațiile mobile achiziționate, serviciile online internet banking și mobile banking, numărul cardului, numărul de pe spatele cardului, astfel că, în momentul în care obțin toate aceste date, fraudatorii să aibă posibilitatea să utilizeze acele conturi pentru a efectua tranzacții cu sume de bani a căror proveniență nu o putem stabili. Însă, pe ei îi interesează doar să nu fie titularii acelor conturi și astfel să nu poate să fie trași la răspundere”, precizează ea. Astfel că, oamenii sunt în situația nu numai de a pierde bani, dar să devină și responsabili pentru tranzacțiile care se efectuează în conturile lor. O altă metodă pe această tipologie de fraudă, mai spune Ramona Rusu, o reprezintă solicitarea de a descarcă aplicații pe telefoanele mobile sau pe desktop, sub pretextul că se oferă un suport tehnic pentru efectuarea de tranzacții, pentru a realiza investiții, scopul real fiind acordarea controlului total asupra telefonului sau calculatorului. „În momentul în care eu descarc o aplicație pe telefonul mobil și o accesez aplicația bancară, practic, eu creez posibilitatea de a se evidenția pe telefon toate acțiunile pe care eu le fac în aplicația mobilă, de la simpla accesare a aplicației bancare, până la efectuarea de tranzacții ce implică codul de autorizare, credențiale. Astfel, oferi fraudatorilor acces la toate datele bancare, personale”, mai explică aceasta.

Ea recomandă oamenilor să verifice toate mesajele, link-urile, prin care li se solicită să descarce aplicații, deoarece acestea nu sunt platforme de tranzacționare așa cum sunt prezentate de fraudatorii, ci sunt aplicații ce permit preluarea controlului telefonului, dând astfel posibilitatea fraudatorilor de a vedea toate parolele de acces la aplicațiile de internet banking și mobile banking, de a efectua tranzacții și, în egală măsură, de a beneficia de orice serviciu disponibil pe care îl au pe aplicațiile bancare. „Este necesar să conștientizăm că nu putem crede ca fiind real orice anunț găsit pe site-ul de socializare, care ne promite că vom câștiga sume mari de bani. Nu putem crede orice persoane care ne contactează și ne promite că dacă vom investi 250-300 de euro vom câștiga sume importante de bani. Este imperios necesar să nu dăm acces la telefon și să nu comunicăm datele bancare, respectiv numărul cardului, codurile de autorizare pentru plăți și, în egală măsură, datele personale. De cele mai multe ori se solicită prin mesajele WhatsApp inclusiv copie a actului de identitate”, afirmă Ramona Rusu Toate aceste acțiuni din partea fraudatorilor, adaugă ea, sunt doar cu scopul de a înșela persoanele, respectiv de a obține datele bancare, posibilitatea de a efectua tranzacții prin aplicațiile bancare, pentru cei care investesc practic nefiind niciun câștig, ci din contră, aceștia ajung să piardă atât sumele pe care le-au plătit fie prin intermediul cardului, fie prin efectuarea de transferuri, dar și sume despre care la început nu au știut. „Este foarte important să verificăm cu atenție orice anunț care ne promite câștiguri și să nu furnizăm datele bancare si personale”, subliniază aceasta. 

Tot cu scopul de a obține datele bancare o reprezintă și tipologia de fraudă phishing sau furtul de date. „În ultima perioadă s-a constatat că se contactează clienții, numărul de apelare arătând ca și cum ar fi din partea băncii, dar care, în realitate, nu e telefonul băncii. Practic, frauda începe cu un apel de la o persoană care se prezintă ca fiind angajat al băncii, scopul apelului fiind de a se confirma că a solicitat și a obținut un credit online. Scopul este de a se obține informații despre datele persoanele, datele bancare”, mai spune președintele Comisiei Antifraudă al ARB. Ea atrage atenția că banca, chiar dacă contactează un client din diverse motive, niciodată nu ar solicita datele bancare prin intermediul apelului. „E adevărat că produsele online, fie că vorbim despre obținerea de credite, de carduri, de aplicații mobile care ne permit efectuarea de tranzacții în mediul online sunt foarte facil de obținut, de utilizat, însă, în egală măsură, trebuie să conștientizăm că implică și responsabilitate din partea utilizatorului, în sensul că trebuie să fim foarte precauți cum utilizăm aceste aplicații, servicii, în sensul de a nu furniza informații care asigură accesul unor persoane din jurul nostru, cu atât mai mult unor persoane care ajung să ne contacteze ca urmare a accesării unui link de pe un site de socializare”, explică aceasta.

Prevenția este cea mai importantă în astfel de situații, adaugă ea. Autoritățile fac deja demersuri și eforturi de a stopa aceste fraude. „Sunt campanii permanente prin care încercăm să atragem atenția asupra riscurilor care există în situația în care noi ne furnizăm datele personale, bancare. Inclusiv pe aceste tipologii de fraudă se încearcă cu destul de multe mediatizări că toate aceste anunțuri, mesaje de investiții sunt doar înșelăciuni și, dacă dorim să investim, trebuie să ne asigurăm și să verificăm că ne adresăm companiilor care au ca obiect de activitate vânzarea de acțiuni și nicidecum să dăm curs unor anunțuri găsite pe site-urile de socializare”, mai spune Ramona Rusu.

Sursa: aici