Evoluția sistemului bancar din România

Sistemul bancar din România se află într-o poziție prudențială și financiară adecvată, mai toți indicatorii fiind situați peste mediile sectoarelor bancare din Uniunea Europeană. Băncile din România sunt solide și bine capitalizate, indicatorul de solvabilitate a ajuns la 24,05% în luna iunie 2024, de trei ori peste minimul solicitat. Din perspectiva lichidității, indicatorii se plasează la niveluri confortabile și, în plus, structura bilanțieră a băncilor este orientată către active lichide. Indicatorul de acoperire a necesarului de lichiditate se situa la 286,05%, potrivit datelor BNR la luna martie 2024, în timp ce media europeană era de 167,1% în decembrie 2023.

Gradul de acoperire cu provizioane a creditelor neperformante era de 65,94% în martie 2024, mult mai ridicat față de media europeană, de 42,3%, în decembrie 2023, asigurând astfel stabilitate și reziliență. Rata creditelor neperformante a fost de 2,49% în iunie 2024, la o diferență redusă de media europeană care este de 1,9%. Băncile au suficientă marjă de manevră să crească creditarea pe baze sustenabile, toți indicatorii care indică stabilitatea, lichiditatea și reziliența fiind adecvați.

Asigurarea unei finanțări agile și sustenabile, posibilă într-un context în care băncilor le sunt asigurate inclusiv condiții optime privind creșterea capitalizării, produce ca efecte creșterea economică, prin creșterea consumului și a investițiilor și, implicit, asigurarea resurselor de care au nevoie, mai ales în actualul context, statul român, populația și companiile. Altfel, economia României devine mai vulnerabilă la eventuale șocuri externe de natura crizelor internaționale, mai ales când traversăm încă o serie de crize suprapuse.

Pilonii sistemului bancar

Banca Națională a României

Banca Naţională a României, instituţie publică independentă, are dreptul exclusiv de emisiune, fiind singura instituţie autorizată să emită însemne monetare, ca mijloace legale de plată pe teritoriul României. BNR sprijină politica economică generală a statului, fără prejudicierea îndeplinirii obiectivului său fundamental privind asigurarea și menţinerea stabilităţii preţurilor.

Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare

Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare a fost înfiinţat în anul 1996, fiind constituit ca persoană juridică de drept public. Obiectivul principal al Fondului este garantarea rambursării depozitelor constituite la instituţiile de credit potrivit condiţiilor şi limitelor stabilite prin legea de funcţionare a Fondului, precum şi desfăşurarea activităţii ca administrator special, administrator interimar ori ca lichidator al instituţiilor de credit, în cazul desemnării sale în una din aceste calităţi.

Biroul de Credit

Înfiinţat la iniţiativa sectorului bancar românesc, Biroul de Credit îşi propune să sprijine participanţii la sistem prin furnizarea de informaţii reale, actualizate şi consistente referitoare la persoanele fizice care au contractat credite de la bănci sau societăţile financiare, au achiziţionat un produs în sistem leasing sau au fost asigurate împotriva riscului de neplată de o societate de asigurări. Biroul de Credit este o societate pe acţiuni care are ca acţionari 25 de bănci.

TRANSFOND

Ca urmare a eforturilor deosebite depuse atât de banca centrală, cât şi de comunitatea bancară pentru o reformă structurală a sistemelor de plăţi şi decontări din România, în prezent România dispune de un sistem de plăţi modern, la nivelul celor existente în Uniunea Europeană.

Institutul Bancar Român

Institutul Bancar Român Înfiinţat în anul 1991, Institutul Bancar Român are ca principal obiectiv perfecţionarea profesională, pregătirea şi specializarea personalului bancar, în conformitate cu cerinţele stabilite de instituţiile de credit şi Banca Naţională a României, în cooperare cu Asociaţia Română a Băncilor şi cu programele aprobate de Consiliul de Administraţie al Institutului Bancar Român.

Centrala Incidentelor de Plăţi

Înfiinţată în anul 1997 în cadrul Băncii Naţionale a României, Centrala Incidentelor de Plăţi este un centru de intermediere care gestionează informaţia specifică incidentelor cu instrumente de plată (cecuri, cambii, bilete la ordin), atât din punct de vedere bancar (tragerea în descoperit de cont, neonorarea angajamentelor asumate prin aceste instrumente), cât şi din punct de vedere social (pierdere / furt / distrugere).

Centrala Riscurilor de Credit

Centrala Riscului de Credit – CRC (fostă Centrala Riscurilor Bancare) reprezintă o structură specializată în colectarea, stocarea şi centralizarea informaţiilor privind expunerea fiecărei persoane declarante din România faţă de acei debitori care au beneficiat de credite şi/sau angajamente al căror nivel cumulat depăşeşte suma minimă de raportare (20.000 lei), precum şi a informaţiilor referitoare la fraudele cu carduri produse de către posesori.

ROMCARD

Înfiinţată în anul 1994 de cinci bănci din România, ROMCARD este o societate comercială care are ca obiect de activitate procesarea tranzacţiilor cu carduri bancare.