Asociația Română a Băncilor (ARB), alături de Transfond și întreaga comunitate bancară din România, a lansat un nou serviciu de plăți naționale, instante, sub brandul RoPay, care va permite utilizatorilor plata instant cu mobilul.
„Când am pornit la drum a fost o idee care a avut la bază clientul ca punct central al unui serviciu destinat primordial pentru el care să asigure viteză, ușurință în utilizare și siguranță. Acest lucru s-a materializat acum printr-o gândire comună la nivelul sistemului bancar, prin intermediul RoPay”, spune, la Profit.ro TV, Luminița Soitu, șef departament administrarea schemelor ARB, adăugând că o condiție primordială pentru folosirea RoPay este ca utilizatorul să fie client al unei bănci care oferă acest serviciu și să aibă o aplicație de mobile banking.
Plățile pot fi realizate prin intermediul aplicațiilor de mobile banking de pe telefonul mobil, având la dispoziție diferite metode precum scanare de cod QR, deep link, NFC (contactless) sau numărul de mobil ca alias pentru IBAN.
„Poți scana codul QR afișat pe telefonul unui prieten de al tău dacă dorești să-i transmiți bani acestuia. El poate fi lângă tine sau la distanță. Poți scana codul QR la POS-ul magazinelor de la care faci cumpărături, la un comerciant în piață, la anumiți prestatori de servicii care îți repara ceva prin casă sau la un magazin online.
În ceea ce privește plata prin deep link, în momentul în care faci cumpărăturile online de pe mobil poți selecta modalitatea de plata RoPay alegând banca din care vrei să plătești, iar cu ajutorul lui deep link este identificată aplicația de mobile banking a băncii alese. După autentificarea ta ca utilizator în aplicație îți este afișat ordinul de plată precompletat pe care îl autorizezi.
În cazul în care vorbim despre plățile la POS de la magazin poți face plățile RoPay prin contactless, nu mai trebuie să intri în aplicația de mobile banking, ci doar prin simpla atingere a dispozitivului către codul QR de pe POS-ul oferit de magazin poți face plata.
Și ultima modalitate de plată este utilizând numărul de telefon. Nu trebuie să știi contul clientului. Deci, toate aceste tipuri de plăți au la baza serviciul RoPay prin încheierea unei solicitări de plată de către beneficiar. Asta e noutatea. Solicitarea de plată o inițiază beneficiarul”, explică Luminița Soitu.
Primele bănci înrolate sunt CEC Bank și Libra Internet Bank, iar în stadii avansate de implementare se află BRD Societe Generale, ING Bank România, BCR și Banca Transilvania, care vor lansa RoPay anul acesta și pe parcursul lui 2025.
„Ne dorim ca RoPay să fie un brand de țară, să creeze o comunitate pentru că este foarte simplu de folosit, este instant, adică conturile se creditează în 10 secunde. Serviciul poate fi folosit și de către clienți persoane fizice și juridice în ambele calități – de plătitor și beneficiar – cu aceleași caracteristici. Toată lumea este așteptată în cadrul acestui ecosistem”, mai spune aceasta.
Serviciul este guvernat de Schema RoPay, avizată de Banca Națională a României și administrată de TRANSFOND și Asociația Română a Băncilor.
„RoPay folosește standardul național bazat pe codul QR al UPS-ului. Ne-am dorit ca deziderat al produsului această standardizare la nivel național tocmai ca utilizatorul produsului să găsească cu ușurință marca vizuală a RoPay și să aibă aceeași modalitate facilă de plată pentru toate băncile la care are cont”, precizează Luminița Soitu.
RoPay are ca și principale caracteristici securitatea produsului, ușurința în utilizare și viteza.
„Toți participanții implicați în acest ecosistem trebuie să îndeplinească niște condiții de securitate pentru diminuarea riscurilor de fraude”, subliniază ea.
„Pentru comercianți, serviciul RoPay aduce multe avantaje din punct de vedere al costurilor de procesare al tranzacțiilor, care sunt mai reduse decât la alți competitori. E destul de ușor de implementat, folosit cu succes pentru gestionarea lichidității în timp real. Prin alte sisteme de plată, disponibilitatea în contul comerciantului are loc a doua zi”, mai spune aceasta.
Sursa: aici