Gradul mic de bancarizare și lipsa de educație financiară la nivelul României frânează digitalizarea în domeniul plăților, a afirmat, la emisiunea PROFIT LIVE de la PROFIT NEWS TV, Luminița Șoitu, președinte Comisia pentru decontări și operațiuni în lei, în cadrul Asociației Române a Băncilor (ARB). Însă, în ultimii doi ani, digitalizarea plăților a crescut totuși într-un mod accelerat, în principal pe fondul pandemiei.
„Eforturile autorităților atât la nivel european, cât și la nivelul țării sunt pentru emiterea de acte legislative care să reducă numerarul din circulație și să descurajeze folosirea acestuia, aducând consumatorilor în același timp produse alternative, ușor de folosit, care să le satisfacă cerințele.
Facem eforturi pentru a crește nivelul de educație financiară al consumatorilor. Suntem o țară fostă comunistă, iar obișnuința omului este să folosească cash-ul. Au senzația că dacă folosești numerarul este mai facil și o siguranță. Dar de fapt numerarul este foarte costisitor, implică efort mare în procesare, la care se adaugă și costuri ridicate și, de aceea, sistemul bancar din România vine în întâmpinarea clienților cu produse inovative, alternative, tocmai pentru a diminua și numerarul”, a spus Luminița Șoitu.
Ea adaugă că și legislația în domeniu impune plafoane zilnice în ceea ce privește utilizarea numerarului. Companiile spre exemplu nu pot sări peste o anumită sumă, tocmai pentru a fi încurajate să folosească mijloacele alternative.
„Din păcate, încă mai avem de lucru, ca și multe alte țări din Europa. Trendul să sperăm că va fi descendent în folosirea numerarului pentru că nu numai comunitatea bancară, ci și toți jucătorii terți de servicii de plată aduc către clienți modalități alternative de plăți, soluții inovative pentru descurajarea folosirii numerarului. Să speram că și noi ca țară o să ne înscriem în trendul ăsta de descurajarea și chiar să vedem diminuarea folosirii numerarului. Băncile fac efort în descurajare. Sunt bănci care și-au eliminat ghișeele fizic, și folosesc doar servicii digitale. Asta face parte și dintr-un proces de educare a clientului”, mai spune aceasta.
Digitalizarea serviciilor de plată au fost accentuate și de pandemie. În cadrul anumitor bănci, plățile electronice au crescut cu aproape 50% față de anii anteriori.
„Clienții sunt mulțumiți pentru că se bucură de beneficiile digitalizării, eficientizează timpul, rapiditate și simplitate în folosire. Toate aceste beneficii sunt dublate de siguranța crescută în efectuarea plăților online. Trendul este pe o pantă ascendentă, continuă să crească pentru toate categoriile de clienți din România. Pandemia a fost un factor accelerator în realizarea obiectivelor propuse pentru digitalizarea plăților”, afirmă ea.
Odată cu digitalizarea tot mai mare a serviciilor de plată, cresc însă și riscurile în ceea ce privește atacurile cibernetice, băncile și companiile care activează în domeniul plăților online fiind direct responsabile de datele și banii clienților.
„Băncile și toate companiile care oferă servicii de plată au responsabilitatea disponibilului clienților și a integrității datelor acestora. Sunt obligați de legislația națională și internațională să adopte măsuri de securitate pentru combaterea oricăror breșe de securitate. Sunt regulamentele europene și naționale ale BNR care impun măsuri de securitate prin upgradarea sistemelor informatice, prin efectuarea testelor de penetrare. Banca face periodic teste pentru a preîntâmpina orice breșă de securitate, pentru a vedea orice punct sensibil pe lanțul de plată. Clienții nu trebuie să-și facă griji din punctul ăsta de vedere. Se fac eforturi în permanență pentru oprirea acestor atacuri. Riscurile sunt tot mai diminuate”, mai precizează aceasta.
În ultimii ani, odată cu revizuirea directivei europene privind sistemele de plăți, a fost introdus conceptul de open banking, din care principalul beneficiar este clientul.
„Practic, băncile și-au deschis porțile pentru a folosi datele utilizate și de alți jucători bancari. Aceasta deschidere a dus la o inovație pentru sistemul bancar și pentru toți participanții din perspectiva produselor și serviciilor bancare. Standardele impuse de către clienți sunt tot mai ridicate. Aplicațiile de plăți disponibile oferite de bănci și de prestatorii de servicii de plată oferă clientului o experiență extrem de bună, un timp redus de utilizare, și concurența din punct de vedere plăți nu a făcut decât să fie în beneficiul clientului, el fiind marele câștigător”, spune Luminița Șoitu.
Cea mai recentă modificare legislative cu impact în ceea ce privește plățile online este în zona instrumentelor de debit, a cecurilor și biletelor de ordin.
„Practic, legile din anul 1993 au fost îmbunătățite, actualizate și noutatea acestora constă în permiterea remiterii la încasare de către client a instrumentelor de debit în format electronic. Clienții pot să prezinte băncilor la încasare aceste instrumente într-un format electronic, pe un canal securizat. Ei sunt scutiți de a merge la ghișeul băncilor. Dar se menține și prezentarea fizică a instrumentelor de debit la ghișeu. Solicitarea de modificare s-a datorat chiar firmelor care au venit cu propunerea către bănci să folosească această modalitate de prezentare”, explică ea.
Sursa: aici