Message of the President
În acest an, Asociația Română a Băncilor aniversează 34 de ani de existență. E un bun prilej să ne uităm în urmă, pentru a vedea cum au evoluat sistemul și serviciile bancare, dar mai ales să ne uităm în viitor – pentru a vedea cum am putea face lucrurile mai bine și ce provocări ne ridică schimbul de generații sau revoluția digitalizării.
A look at the past
If we could travel back in time, 30 years ago, we would see an underdeveloped banking system, relying on 2-3 state-owned banks, with rudimentary operations: there were no cards, the options for transfers and currency exchanges were limited, and we had huge gaps compared to western financial institutions. To a great extent – in terms of products and services off ered to customers – we managed to reduce these gaps. But this was not an easy road.
The first years after the Revolution and the transition period to the market economy in Romania were characterized by lack of experience and lack of an effi cient infrastructure, which put in an unfavorable light the real progress made by the Romanian banking system. The numerous crashes and bank scandals were events that have shaken the confi dence of the population and led to regrettable social convulsions.
The last years of the 20th century
The last years of the 20th century (the period 1999/2000) marked an important change in the ownership structure of the share capital and net assets through the “absorption” of Bancorex by BCR and the preparation for privatization of Banca Agricolă. The share of state’s ownership in banks was drastically reduced, from over 50% in 1998 to under 33% in 2001.
It was a period of growth and reaching maturity. And the entry of experienced players in the market contributed to the recovery of the gaps compared to the West, to modernizing internal standards and rules according to the model applied in the Western parent-banks, and last but not least – to capital infusions to support the accelerated growth of lending.
The crisis of 2008-2010
This period was followed by the 2008-2010 crisis, which aff ected even fi nancial institutions and systems in more mature regions like the US and Europe. Romania has not been spared – we have witnessed an increase of nonperforming loans close to alarming levels, and a wave of disputes with customers. But fortunately, there were no bank failures, or bail-out measures in Romania, as it happened in other countries. I like to see the half full side of the glass: that this tumultuous period taught us to be more transparent in the relationship with our customers, more open to listen to their problems and to fi nd solutions – together.
Iar acum, după ce am traversat două mari crize: criza financiară mondială și criza actuală de sănătate, putem spune că avem un sistem bancar mai rezilient și care a înregistrat progrese reale și notabile. În ultimele trei decenii, totalul impactului direct, indirect și indus în producția de bunuri și servicii adus de sistemul de intermedieri financiare a fost de 198%, raportat la PIB-ul înregistrat de România în anul 2020, potrivit unui studiu de impact realizat de KPMG Advisory. În primii 14 ani scurși de la integrarea în Uniunea Europeană, sistemul bancar din România a acordat credite ce reprezintă echivalentul Produsului Intern Brut din anul 2020. Volumul creditelor noi, acordate în perioada 2007- 2020, este de 3,6 ori mai mare decât soldul creditului neguvernamental din 2020.
The consequences of the pandemic
The consequences of the pandemic on economies worldwide are not yet fully known, but the banking system in Romania has played an important role, along with the authorities, to provide support for the aff ected households and companies. 12.7% of total loans benefi ted from public and private moratoria by the end of March 2021, according to the statistics published by the National Bank of Romania. The entrepreneurial environment has struggled and managed to carry on its business forward and adapt to all these challenges generated by the pandemic. And this was absolutely remarkable!
Gradul de intermediere financiară a înregistrat anul trecut o inversare de trend, ajungând la 24%. Măsurătorile realizate de studii de specialitate arată o creștere pe zona gradului de incluziune financiară, până la 71%, pe fondul digitalizării accelerate. Transformarea digitală nu a început însă odată cu pandemia Covid-19 şi nici nu se va încheia odată cu ea. De aceea, digitalizarea sistemului bancar – probabil cel mai “exotic cuvânt al momentului” – trebuie să continue într-un ritm susținut, pentru a ne alinia în timp real la nevoile clienților și pentru a menține trendul de creștere a gradului de bancarizare. Obiectivul nostru comun este cooperarea cât mai strânsă pentru optimizarea măsurilor care ajută creșterea economică prin: avansul creditării, accelerarea digitalizării și creșterea gradului de bancarizare. Viteza schimbării și adaptării la digitalizare este esențială, ca de altfel și preocuparea pentru îmbunătățirea experienței clienților.
I conclude here by expressing my thanks to all the dialogue partners of the Romanian Associations of Banks, whether we are talking about authorities, industry partners, the media, governing bodies of banks and affi liated members, members of Specialized Commissions and the RAB executives for the results obtained and for increasing the contribution to the development of Romania’s economy.
Bogdan Neacșu,
President of the Board of Directors
Romanian Association of Banks